Almanya'da üretilen her bir otomobilin ortalama işçilik maliyeti 3.300 doları buluyor. Bu maliyete ücretler, emeklilik katkıları ve diğer yan haklar da dahil. Karşılaştırma yapmak gerekirse, ABD'de aynı maliyetler yaklaşık 1.340 dolar iken, Fas'ta araç başına sadece 106 dolar ile en düşük seviyededir.
ABD'ye ithal edilen yabancı otomobillere gümrük vergileri getirilmesiyle birlikte, giderek daha fazla üretici üretimlerinin bir kısmını ABD sınırları içine taşımayı düşünüyor. Bunlardan biri de Audi'nin ABD'deki ilk fabrikası olacak. Ancak, üretimin Almanya dışına taşınmasının düşünülmesinin tek nedeni gümrük vergilerinden kaçınmak değil; artan yerel işçilik maliyetleri, Alman otomotiv endüstrisinin sürdürülebilirliği için önemli bir tehdit haline geldi.
Dünya genelindeki 250 otomobil fabrikasının incelendiği araştırmada, Almanya'nın şu anda dünyada otomobil üretmenin en pahalı yeri olduğu ortaya çıktı. Üretim maliyetlerini ABD'ye taşıyarak düşürmek, finansal baskıyı önemli ölçüde azaltacaktır. Ancak yine de araç başına işçilik maliyetinin yaklaşık 585 dolar olduğu Çin'den daha pahalı olacaktır. Bazı durumlarda Almanya'da bir otomobil üretmek Çin'e kıyasla birim başına 7.800 dolar daha pahalı olabiliyor.
Oliver Wyman'ın Almanya ofisinin başkanı Fabian Brandt, Handelsblatt'a yaptığı açıklamada , "Soru şu ki, gelecekte Almanya'da araç üretimine nasıl devam edebiliriz?" dedi. "Üretimdeki düşüş devam ederse, çok sayıda orta ölçekli tedarikçi ya ülkeyi terk edebilir ya da iflas edebilir."
Gümrük vergileri gevşetilirse otomotiv sektörünün en büyük sıkıntısı işçilik maliyeti olmaya devam edecek. Ve Çin'den daha ucuz seçenekler de var. Örneğin Meksika'da bir arabanın işçilik maliyeti yalnızca 305 dolar iken, Romanya'da bu rakam daha da düşük: Yalnızca 273 dolar.
Araştırmaya göre otomobil üretiminin en ucuz olduğu ülke, araç başına işçilik maliyetinin yalnızca 106 dolar olduğu Fas. Bu, Renault'un Fas'taki fabrikasında işçilik maliyetlerinin Almanya'dakinden 30 kata kadar daha düşük olduğu anlamına geliyor. Fas'ta işçilerin maaşlarının ne kadar olduğu bilinmiyor.
Tüm bunlardan, giderek daha fazla üreticinin üretimi Avrupa'dan iş için çok daha elverişli lokasyonlara taşımasının nedeni daha da netleşiyor.