New York Times yazdı: BYD'nin Manisa yatırımı Avrupa'yı tedirgin etti

Elektrikli otomobil devi BYD sektörün çok konuşulanları arasında kalmayı sürdürüyor. New York Times, sektörü alt-üst eden BYD'nin Manisa'ya kuracağı fabrikanın Avrupa'yı tedirgin ettiğini yazdı. Peki neden? İşte o analizin detayları...

Çinli elektrikli araç üreticisi BYD’nin Türkiye'de üretime başlayacak olması, New York Times'a göre Avrupa otomobil pazarında ciddi yankı uyandırdı. ABD'nin önemli gazetelerinden NYT analizinde, Çinli markaların esnek üretim kabiliyetleri ve hızlı büyüme potansiyelleri, özellikle Avrupa’daki yerleşik bayileri endişelendirdiği yer aldı.

AB’NİN GÜMRÜK VERGİLERİNE KARŞI YENİ STRATEJİLER

Avrupa Birliği’nin geçen yıl Çin’de üretilen elektrikli araçlara yüksek gümrük vergileri getirmesi, Çinli markalar için önemli bir engel olmuştu. Ancak BYD, Geely ve Chery gibi üreticiler, hibrit ve içten yanmalı modellere yönelerek bu engelleri aşmayı başardı. Ayrıca İtalya ve İspanya gibi pazarlara odaklanarak büyümeye devam ediyorlar.

MANİSA’DA ÜRETİM AVRUPA’DA TİCARET DENGELERİNİ DEĞİŞTİREBİLİR

BYD'nin Türkiye’nin Manisa ilindeki 1 milyar dolarlık yatırımının ardından Avrupa pazarında ciddi bir atılım yapması bekleniyor. BYD’nin Avrupa’daki satışlarını artıracağı öngörülürken, burada üretilen araçların AB tarifelerinden muaf olması, rekabeti Çinli üreticiler lehine çevirebilir. JATO Dynamics analisti Felipe Munoz, “Türkiye’de ve Macaristan’da üretime başladıklarında ne kadar hızlı büyüyeceklerini hayal bile edemezsiniz” yorumunu yapıyor.

ÇİNLİ ÜRETİCİLER 6 AYDA MODEL GELİŞTİRİYOR

Chery’nin İtalya’da ürettiği DR markasını satan bayi zincirinin müdürü Pier Giacomo Cappella, Çinli üreticilerin sadece 6 ayda yeni modelleri tasarlayıp piyasaya sürebildiğini, Alman otomobil markalarının ise aynı süreci en az iki yılda tamamladığını belirtiyor.

ÇİN’İN AVRUPA PAZAR PAYI İKİ KATINA ÇIKTI

JATO Dynamics’in verilerine göre Çinli otomobil markalarının AB pazarındaki payı, Nisan 2024’te yüzde 2,4 iken 2025’te yüzde 4,9’a yükseldi. Bu artış, 53.000 yeni araç kaydıyla dikkat çekici bir büyümeye işaret ediyor.

AVRUPA’DA SATILAN ELEKTRİKLİ ARAÇLARIN BEŞTE BİRİ ÇİN ÜRETİMİ

Schmidt Automotive Research’ün verilerine göre, Avrupa’da 2025’in ilk çeyreğinde satılan elektrikli araçların yaklaşık yüzde 20’si Çin’de üretildi. Özellikle Tesla’ya olan tepki, bu yönelimi daha da hızlandırdı.

TESLA’YA SİYASİ TEPKİ, ÇİNLİLERE AVANTAJ SAĞLADI

Tesla CEO’su Elon Musk’ın Almanya, Fransa ve İngiltere’deki aşırı sağcı partilere verdiği destek, tüketicilerin markaya olan güvenini zedeledi. Bu durum, Çinli elektrikli araç markalarının Avrupa’da daha fazla müşteri kazanmasına neden oldu.

ABD’Lİ MARKALARIN AVRUPA’DAKİ PAYI AZALIYOR

Verilere göre, Ford’un Avrupa pazarındaki payı yüzde 3’e düşerken, General Motors yalnızca sınırlı sayıda Cadillac modeliyle varlık gösterebiliyor. Buna karşılık, BYD gibi Çinli üreticiler, Nisan 2025’te Tesla’yı geride bırakarak elektrikli araç pazarında liderliği devraldı.

Ekonomi Haberleri