Son dönemde Kızıldeniz'de yaşanan çatışmalar, Katar'a ait sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) gemilerinin Umman açıklarında beklemesine neden oldu. Bu gelişme, bölgeyi kullanarak Avrupa ve küresel enerji piyasalarına hızlı ulaşmayı amaçlayan LNG kargo gemilerinin yolculuk sürelerini etkiliyor.
AVRUPA'YA ULAŞIMDA KRİTİK ROTA
Katar ve diğer Batı ülkeleri arasında gerçekleşen yoğun fosil yakıt ticaretinin, özellikle LNG ihracatının ana rotası Kızıldeniz üzerinden Süveyş Kanalı'nı kullanarak Akdeniz'e ulaşılıyor. Bu rota, navlun maliyetleri ve süreleri açısından en ekonomik alternatif olarak öne çıkıyor.
HUSİLERİN EYLEMLERİNİN ETKİSİ
Bölgede Husilerin İsrail ve ABD'ye ait gemilere saldırıları, birçok ülke ve taşıma şirketinin Kızıldeniz rotasından vazgeçmesine yol açtı. Bu durum, özellikle Katar'a ait en az 3 LNG gemisinin Umman açıklarında beklemesine sebep oldu.
ALTERNATİF ROTALARIN MALİYET ARTIŞI
Katar'ın LNG yüklerini Süveyş Kanalı yerine Afrika'nın etrafından dolaşarak göndermesi durumunda, yolculuk sürelerinin iki katına çıkabileceği belirtiliyor. Bu alternatif rotaların kullanılması, maliyetleri artırabilir ve Katar'ın teslimatları için daha fazla gemi bulma ihtiyacını ortaya çıkarabilir.
ENERJİ PAZARLARINDA GELECEK BELİRSİZLİĞİ
LNG, kilit ticaret rotalarındaki kesintilere karşı savunmasız olabilir. Ancak, uzun süren kesintiler durumunda LNG'nin taşıdığı esneklik avantaj sağlayabilir. Bu durum, enerji pazarlarında belirsizliği artırabilir ve gemilerin yeni rotalara yönelmesine neden olabilir.