Dünyanın hemen her ülkesinde muazzam uzunlukta demir yolu hatları bulunmaktadır. Güneş panellerinin doğrudan raylara yerleştirilmesi, ayrı Güneş enerjisi santralleri inşa etmek için arazi ayırmaya gerek kalmadan elektrik üretimini önemli ölçüde artıracaktır.
Güneş panellerini demir yolu raylarının arasına yerleştirme fikri yeni değil. Ancak bunu ilk mükemmelleştirenler İsviçreliler oldu ve panellerin hızlı bir şekilde monte edilebilmesinin yanı sıra hızlı bir şekilde sökülebilmesine de olanak sağladılar.
Demiryolu altyapısı stratejik öneme sahip bir sektör olup işletilmesi artan güvenlik gereksinimlerini de beraberinde getirmektedir. Swissinfo, Güneş panellerinin sökülmesinin, tüm ülkelerin ilgili birimleri tarafından sıkı bir şekilde denetlenen rayların denetimi ve onarımı için gerekli olduğunu belirtiyor.
İsviçreli yetkililer, Sun-Ways'e ülkenin batısındaki Neuchâtel kantonunun Butte adlı küçük köyü yakınlarındaki mevcut bir hattın 100 metrelik bölümüne benzersiz paneller yerleştirme izni verdi. Bu kesimdeki trenler düşük hızlarda, 70 km/saat hıza kadar hareket ediyor.
Hızlı salınımlı Güneş panellerinin kurulumu yeni bir uygulama olduğundan, yetkililer güvenli oynamayı tercih ederek şirketin planladığı altı ay yerine üç yıllık bir test süresi talep ettiler; buna yoğun demir yolu hatlarında panellerle yapılan deneylerin yasaklanması da dahil.
Raylar arasına panellerin yerleştirilmesi ve sökülmesi için İsviçreli Scheuchzer firması, süreci hızlandıran özel bir döşeme makinesi geliştirdi. Onun yardımıyla sadece birkaç saat içerisinde 1000 m² panel montajı yapılabilmektedir.
İsviçre'nin tüm demir yolu ağı (tünel ve yetersiz aydınlatılmış bölümler hariç yaklaşık 5.320 km) bu panellerle donatıldığında yıllık enerji üretimi 1.000 GWh'ye ulaşacak, bu da ülkenin elektrik ihtiyacının yaklaşık %2'sine denk geliyor.
Yetkililer pilot proje için 700 bin dolardan biraz fazla kaynak ayırdı. Bu sayede yerel şebekeye yılda 16.000 kWh elektrik verilmesi sağlanacak.
Projeye daha önce ABD, Çin, Japonya ve Güney Kore'den temsilciler ilgi göstermişti. Güney Kore de önümüzdeki yıl benzer hızlı açılan panelleri kullanan bir pilot proje başlatmayı planlıyor.
"Ama paneller kirlenecek" diyecekler eleştirmenler. Evet, ancak her trenin son vagonu, panellerin mümkün olan en iyi çalışma koşulunda kalmasını sağlayacak özel bir fırça silindiri ile donatılacak. Harika bir plan, İsviçre saati kadar güvenilir.