15 Eylül 2022'de başlayan ve 2 yılda 2 kez uzatılan "6 ay ve 6 bin kilometre" düzenlemesi, ikinci el otomobil piyasasındaki fahiş fiyatları ve fırsatçılığı kontrol altına almayı amaçlıyordu. Ancak bu düzenleme, hem bireyleri hem de kurumları zorlarken, 2024 ve 2025 için belirsizlikler de beraberinde getiriyor. Şimdi merak edilen soru, bu sınırlamanın kalkıp kalkmayacağı ve süresinin uzatılıp uzatılmayacağı.
2023 yılından beri ikinci el otomobil piyasasında yaşanan keskin düşüş, önceden yüksek enflasyon döneminde yatırım aracı olarak görülen otomobil piyasasını etkiledi. "6 ay ve 6 bin km" sınırlamasıyla birlikte, fırsatçıların önü kesilirken, fahiş fiyat artışı ve stokçuluğa da engel olundu. 2023 yılının sonlarına doğru otomobil arzının artmasıyla birlikte piyasa dengelenmeye başladı. Krediye ulaşımın zorlaşması ve maliyetlerin artmasıyla otomobil, yatırım aracı olmaktan çıktı. Ancak uygulamanın süresinin uzatılması halinde, aracını satmak isteyen vatandaşlar zor durumda kalabilir.
1 TEMMUZ’DA TEKRAR UZATILMAYACAĞINI DÜŞÜNÜYORUZ
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) Başkanı Ali Haydar Bozkurt, 6 ay ve 6 bin km sınırlamasının sıfır araç bulunamadığı dönemde, ticari amaçla al-sat yapan kişi ve kurumları engellemek amacıyla devreye alındığını hatırlattı. Ancak Bozkurt, artık işlevini tamamlayan bu uygulamanın, finansmanın pahalı ve ulaşılması zor olduğu bir dönemde, araçlarını ihtiyaç sebebiyle satmak isteyen bireyler ve kurumlar için ciddi zorluklar doğurduğunu belirtti. 1 Temmuz’da uygulamanın tekrar uzatılmayacağını düşündüklerini ifade etti.
UYGULAMA ARTIK UZATILMAMALI
Bozkurt, son 6-7 aydır bu dönemin ortadan kalktığını ve araç bulunur hale geldiğini belirterek şunları şöyle konuştu:
“Bu nedenle artık bu uygulamaya da ihtiyaç kalmadığını düşünüyoruz. Daha fazla uzatılmamasında fayda var. Çünkü finansmanın pahalı ve ulaşılması zor olan bu süreçte, ihtiyaç sebebiyle araçlarını satmak isteyen şahıs ve kurumlar ciddi zorluklar yaşıyor. En fazla da bireysel müşteri zorluk yaşıyor. Araç almış ve bir sebeple ihtiyaçtan erken satması gerekiyor ama yapamıyor. Biz dernek olarak uzatılmaması yönünde talebimizi ilgili bakanlığı ilettik. Olumlu bir dönüş bekliyor ve süre bitiminde tekrar uzatılmayacağını düşünüyoruz.”
3’TEN FAZLA ARAÇ SATANA VERGİ YÜKÜ GETİRİLMESİ YETERLİ
Bozkurt, 6 ay ve 6 bin km düzenlemesinin geçici bir uygulama olduğunu ve artık işlevini tamamladığını belirtti. Benzer durumların tekrar yaşanmaması için ise yılda 3 adetten fazla araç alım-satımı yapanların ticari faaliyet olarak değerlendirilmesi ve bu kazançlar üzerinden vergilendirilmelerinin yeterli olacağını ifade etti.
2024 VE 2025 SEKTÖR İÇİN KOLAY OLMAYACAK
Otomotiv pazarı nisan ayında Ağustos 2022’den bu yana ilk kez daralırken, satışlar yüzde 22,3 düşerek 75 bin 919 adet oldu. ODMD Başkanı Ali Haydar Bozkurt, bu yavaşlamanın öngörüldüğünün altını çizerek, “Nisanda Mart ayına göre yüzde 30’un üzerinde bir düşüş yaşandığı görmekteyiz. Bu, sonuçlar aslında şaşırtıcı değil ve sektör temsilcileri olarak beklediğimiz bir durumdu. Ancak Nisan ayındaki bu düşüşü, sadece bayram dolayısıyla ‘kısa ay’ olmasına bağlamak da doğru değildir. Şu anda sektördeki mevcut uygulamaların üzerine ilave önlemler gelirse, pazar hızında daha da ciddi bir düşüş söz konusu olabilecektir. Önümüzdeki aylarda yavaşlamanın devam edeceğini öngörüyoruz. Bu noktada 2024 ve 2025 yıllarının sektör açısından kolay olmayacağını düşünmekteyim” ifadelerini kullandı.