Hindistan'ın Türkiye ile Pakistan arasındaki yakın ilişkilere yönelik politik sebeplerle aldığı bir karar, önemli bir skandala neden oldu. Hindistan Gemi Tersanesi Limited, Türk firmalarıyla olan anlaşmayı iptal ederek filo destek gemilerinin tasarımını kendi bünyesinde yapma kararı aldı. Bu kararın ardında, Türkiye ile Pakistan arasındaki stratejik yakınlaşma ve Türk şirketlerinin Hindistan ile yaptığı anlaşmaların siyasi etkisi olduğu düşünülüyor.
Türk şirketleri, Hindistan Gemi Tersanesi Limited tarafından işe alınarak beş savaş gemisinin inşası için anlaşmıştı. Ancak Hindistan, şimdi bu projenin tasarım işlerini kendi bünyesinde yürütmeye karar verdi. Savunma yetkilileri, Türk firmalarıyla yapılan düzenlemelerin, merkezi hükümetten son onayı almadan önce gerekliliğini koruduğunu belirtti.
Hindistan Savunma Bakanlığı ile Hindustan Shipyard Limited (HSL) arasında imzalanan 2.3 milyar dolarlık anlaşma Türk şirketi TAIS tarafından öncülük ediliyordu. Ancak bu anlaşma, Türk şirketlerinin rolünü büyük ölçüde azaltacak şekilde değiştirildi. TAIS Tersanesi, Anadolu Tersanesi ile birlikte Hindistan'a teknoloji aktarımı yapacakken, şimdi Hindistan kendi filo destek gemilerinin tasarımını üstleniyor.
Bu karar, Türk savunma sanayii açısından önemli bir kaybı temsil ediyor. Türk firmalarının Hindistan ile olan iş birliği, stratejik bir ortaklık ve ekonomik anlamda önemli bir adımdı. Ancak Hindistan'ın bu skandal kararıyla, iki ülke arasındaki savunma ilişkilerinde bir gerilim yaşanabilir ve Türkiye'nin bölgedeki stratejik etkisi zayıflayabilir.
Neden:
Siyasi Sebepler:
Son dönemde Türkiye'nin Ermenistan, Yunanistan ve Rumlarla yakınlaşması ve Pakistan'la olan ilişkileri Hindistan'ı rahatsız etti.
Bu durum, Hindistan'ın Türk firmalarıyla olan iş birliğini gözden geçirmesine neden oldu.
Sözleşme:
İptal Edilen Anlaşma: Hindistan Donanması, 5 filo destek gemisinin inşası için Türk firmalarıyla 2,3 milyar dolarlık bir sözleşme imzalamıştı.
TAİS'in Rolü: TAİS, projenin ana yüklenicisi olacaktı ve gemi tasarımında, inşaatında ve modernizasyonda önemli görevler üstlenecekti.
Sonuçlar:
Mali Kayıp: TAİS için 1,5 ila 2 milyar dolarlık bir mali kayıp anlamına geliyor.
Teknoloji Transferi Engellendi: Anadolu Tersanesi tarafından HSL'ye yapılacak teknoloji transferi de iptal edildi.
Hindistan Donanması'na Etkisi: Gemilerin teslim süresinde gecikme ve ek maliyetler oluşması muhtemel.