Halkın enflasyonu TÜİK’in enflasyonunu üçe katladı

TÜİK yüksek enflasyona çareyi madde sepetini yayınlamayı durdurarak bulurken, vatandaşlar her gün marketlerde ucuz ürün bulma mücadelesi veriyor. TÜİK’e göre örneğin süt ürünlerinde yıllık artış yüzde 60’da kalırken, marketlerde ise yüzde 180’lere ulaşıyor.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) başta gıda ürünleri olmak üzere temel tüketim maddelerine zam yağmuruna çareyi mayıs ayı itibarıyla enflasyon verilerinde madde sepeti yayınlamayı durdurarak buldu. Ancak vatandaşların böyle bir seçeneği bulunmuyor. TÜİK mayıs ayında gıda ürünlerine yapılan zam oranını yüzde 91.63 açıklarken, halkın sepetindeki zam oranı bunu üçe katlıyor. TÜİK’e göre turizm sezonu olması nedeniyle mayıs ayında fiyatı en çok artan ürünler arasında paket turlar yüzde 71.04 ile ilk sırada yer alıyor. Onu havayolu yüzde 14.98 ile izliyor. Bu ürünleri Ulusal Süt Konseyi’nin 15 Mayıs’ta çiğ süt fiyatlarına yüzde 30 olarak zam yaparak litresini 5.70 liradan 7.50 liraya çıkarması nedeniyle tereyağı, peynir ve süt izliyor. TÜİK’e göre tereyağı fiyatı yüzde 14.16 artarken, süt ise yüzde 11.58 zamlanmış görünüyor.

Marketlerde aylık artış yüzde 30’u aştı

Oysa mayıs ayında marketlerde satılan süt ve süt ürünlerine yüzde 30’un üzerinde zam geldi. Çiğ süt fiyatları 12-15 lira arasında satılırken, marketlerde ise pastörize süt fiyatları 22.20-27.50 lira civarında seyrediyor. Örneğin, nisan ayında kilosu 113.90 lira olan 1 kg Pınar tereyağının fiyatı şu anda yüzde 31.6 artışla 149.90’a çıkmış durumda. Nisan ayında litresi 20.95 olan 1 litre SEK pastörize sütün fiyatı şu anda yüzde 33.4 artışla 27.95 liraya çıktı.

Mayıs ayı itibarıyla marketlerde son bir yılda süte yapılan zam oranı yüzde 181 olurken, en son nisan ayında madde sepeti yayınlayan TÜİK’e göre ise artış yüzde 67.2’de kaldı. Diğer süt ürünlerinde de TÜİK’in artış oranı komik düzeyde seyrediyor.

Ekonomi Haberleri