Türkiye ve Avrupa’da faaliyet gösteren ticari gayrimenkul geliştirme yönetim ve danışmanlık şirketi ECE, Türkiye’deki 25. yılını 14. Perakende ve Gayrimenkul Zirvesi’nde kutladı. Zirvede Boyner Grup Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner, ‘Geçmişten geleceğe: Türkiye perakende sektörünün dönüşümü’ başlığında konuştu.
Türkiye’de iş yapanlar için temel maliyet kalemlerinin artık tahmin edilemez bir durumda olduğuna işaret eden Boyner, kur, faiz, kira ve ücret gibi en büyük dört giderin tamamen kendi kontrollerinin dışında olduğunu açıkladı.
İşe başlayışını ve Boyner grubun sektördeki durumuna ilişkin konuşan Cem Boyner şunları anlattı:
"İlk deneyimim Osmanbey’deki mağazamızdaydı. Küçük yaşta ürünleri askıya asarak başladım. Ancak müşteriler ile ilişki kurmaktan çekiniyordum. Bir müşteri bir cekete bakarken uzaktan babamın sesini duydum, ‘Oğlum o ceket sen kımıldamazsan kendi kendini satmayacak’ dedi. Aile olarak 80-85 senelik bir perakende geçmişimiz var. Başından beri müşteri biriktiriyoruz. İki gözünüz varsa biri ürün ve hizmette, diğeri müşteride daima.”
En önemli 4 giderlerinin olduğunu belirten Boyner, bunları faiz, kur, ücretler ve kiralar olarak açıkladı.
Boyner şöyle devam etti:
“Kuru piyasadan takip edemiyoruz, kararlar veriliyor. Faiz de, ücretler de, kiralar da öyle. En önemli 4 unsur bizim kontrolümüzde değil”
Boyner, “Kur, faiz, ücret ve kiralardan oluşan 4 ana faktör çantada keklik değil artık." dedi.
'HİÇBİR ŞEYİ KESTİREMEZSİN BU ÜLKEDE"
Ülkedeki belirsizliğe dikkat çeken Cem Boyner şunları kaydetti:
"Hiçbir şeyi kestiremiyorsun. Yarın sabahla ilgili hiçbir şeyi kestiremezsin. Akşamüzeri ile ilgili hiçbir şey kestiremezsin bu ülkede. O zaman tek oyun alanı kalıyor. Oyun alanında şartları sonsuza kadar zorlamamız lazım. Müşteri ile tek vücut olmamız lazım. Şapkadan tavşan çıkarmak lazım sürekli. AVM’de en iyi yeri başka markaya verdiler diyelim ne yapacağım bekleyecek miyim? Hele Türkiye gibi bir ortamda. Ne bekleyeceğim, kurlar mı aşağı inecek? Faizler 30’a iner diye bütçe yapmışım çıkmış 60’a. Niye önemli, herkes kredi kullanmıyor. Fark etmez ki ben malı bir ay erken sokarsam bir ay boyunca o para değerini kaybedecek. O kadar mikro çalışıyoruz ki sıfır hata neredeyse. Sıfır hata olan bir yerde sıfır kırıntı bırakabilirsiniz. Böyle bir ortamda başka türlü olma şansımız yok. Tek başına bir cacık olmuyor, el ele tutuşursak çok büyük sonuçlar ortaya çıkıyor”
ECE Marketplaces CEO’su Joanna Fisher da zirvede "Ticari Gayrimenkulün Geleceğini Şekillendirmek" başlıklı bir konuşma yaptı. Ekonomim'den Yener Karadeniz'in haberine göre, CEO Fisher, enflasyonun ağır baskısı altında olduklarına işeret ederek özellikle Türkiye’de çok yüksek olduğunu anımsattı.
BELİRSİZLİK TEMEL GÜNDEM
Fisher enflasyona ilişkin şu değerlendirmede bulundu:
“Enflasyon azalan bir trendde ve bu bizim için önemli. Ama tüketici geleceğe pozitif bakmıyor Türkiye’de. Ekonomik açıdan durumlar iyi ama tüketicilerin hissiyatı çok daha önemli. Tek zorluk belirsizlik ve tüketici ne olacağını kestiremiyor. Geleceği göremediği için de para harcamıyor. Perakende ve gayrimenkulün istikrarlı ve pozitif bir ortama ihtiyacı var.”