Bayramda çalışanlar ne kadar ücret alır? İş Kanun ne diyor?

Bayramda milyonlarca kişi tatil yaparken çalışanların sayısı da azınsanmayacak kadar fazla. Peki bayramda çalışanların alacakları ücret ne kadar?

Kurban Bayramı tatil nedeniyle milyonlar yollara düşerken, bu sırada fazla mesai yaparak çalışanlar da var. Peki bayram tatilinde çalışanların alacakları mesai ücreti ne kadar?

İş Kanunu bazı günlerde çalışmayı ek ücrete tabi tutar. Ulusal bayram ve genel tatil günlerinde eğer bir kişi çalışıyorsa kanuna göre mutlaka bu kişiye ek ücret ödenmeli.

İşveren, bu günlerde çalışmayı sadece yazılı onayla veya iş sözleşmesinde yer alan hükümle sağlayabilir. Ancak bazı sektörlerde hizmetin kesintisiz sürmesi gerektiğinden bayram mesaisi kaçınılmaz hale geliyor. Peki, bayramda çalışma ücreti nasıl hesaplanıyor?

SERBEST ZAMAN MI?

Hafta tatilinde çalışana serbest zaman hakkı tanınabilirken, bayramda yapılan çalışma için mutlaka ücret ödenmesi gerekiyor. İşverenin “serbest zaman kullandırdım” şeklinde bir uygulama yapması yasal değil. İşveren böylesi günlerde çalışanın sadece bir saat çalıştırsa bile o günün bedelini karşılamak durumunda. Yani, bir tam günlük ek ücret vermesi gerekir.

Arife günü ile ilgili de kafalarda soru işaretleri olabiliyor. Bayram tatili arife gününü de kapsıyor mu? Kanunda, arife gününü kapsayan öğleden sonra yapılan çalışmalar, genel tatil kapsamında ele alınır ve bir kişi arife gününde öğleden sonra çalıştıysa fazla mesai alır.

Bayram gününde 7,5 saatten fazla çalışan işçiler için, fazla mesai oranıyla (yüzde 50 zamlı) ek ücret hesaplanır.

BAYRAM İLE HAFTA TATİLİ ÇAKIŞIRSA

Bayram günü hafta tatiline denk gelirse ve işçi o gün çalışırsa, en yüksek ödeme hangisi ise o uygulanır:

İşçi tam gün çalıştıysa 1,5 günlük ek ücret kazanır.

1 saatlik çalışma dahi olsa, 1 günlük ek ücret verilmelidir.

Pazar Günü Çalışan İşçinin Hakları

Düzenli olarak pazar günü hafta tatili yapan bir işçi, aralıksız şekilde bayram süresince çalışırsa:

Arife günü + bayramın 3 günü için 2,5 günlük ek ücret

Pazar günü için 1,5 günlük ücret

Toplamda 4 günlük ilave ödeme alma hakkına sahiptir.

Eğer işçi o hafta içerisinde izin ya da rapor aldıysa, hafta tatili hakkı oluşmaz ve pazar günü için sadece genel tatil ücreti ödenir.

Ekonomi Haberleri