Anayasa Komisyonu Haftaya Toplanacak

Anayasa Komisyonu Haftaya Toplanacak

Anayasa Mutabakat Komisyonu bugün ilk toplantısını bitirdi. Haftaya Çarşamba günü yeniden bir araya gelerek, çalışma takvimi belirlenecek.TBMM Anayasa Mutabakat Komisyonu Meclis Başkanı Kahraman’ın başkanlığında ilk toplantısını...

Anayasa Mutabakat Komisyonu bugün ilk toplantısını bitirdi. Haftaya Çarşamba günü yeniden bir araya gelerek, çalışma takvimi belirlenecek.

TBMM Anayasa Mutabakat Komisyonu Meclis Başkanı Kahraman’ın başkanlığında ilk toplantısını gerçekleştirdi.

Komisyon çalışmalarının ilk gününde 4 siyasi partiden 3’er temsilci de salonda hazır bulundu. TBMM Tören Salonu’nda gerçekleştirilen toplantı öncesinde milletvekillerinin oturacakları masaya, bugünkü çalışma programı ile 2 adet kitapçık konuldu.

HDP ÜYELERLE TOKALAŞMADI, AKP'LİLER YANLARINA GİTTİ

Kitapçıklardan birinde 24. Dönem Anayasa Uzlaşma Komisyonu’nun mutabakat sağladığı maddeler yer alırken, o komisyonda yer alan milletvekillerinin öz geçmişleri ve resimleri ayrı bir kitapçıkta yer aldı.

Komisyon toplantısı başlamadan önce salona gelen milletvekilleri birbirleriyle tokalaşırken, HDP’li üyeler salona bir arada geldi ve diğer milletvekilleri ile tokalaşmadan yerlerine geçtiler. Bu durum üzerine AKP'li üyeler yerlerinden kalkarak HDP’lilerle tokalaştı.

Meclis Başkanı Kahraman ise salona geldiğinde bütün komisyon üyesi milletvekilleriyle tek tek tokalaştı.

"AİLE FOTOĞRAFI" VERİLDİ

Yapılan konuşmaların ardından tüm komisyon üyeleri ayağa kalkarak bir aile fotoğrafı verdi. Aile fotoğrafı, Tören Salonu’nda bulunan ve ilk Meclis’in çalışmalarını resmeden bir tablonun önünde çekildi.

Aile fotoğrafında sağdan sola doğru sırasıyla bulunan milletvekilleri şu şekilde:

HDP İstanbul Milletvekili Garo Paylan, HDP Adana Milletvekili Meral Danış Beştaş, HDP Mardin Milletvekili Mithat Sancar, AKP Gaziantep Milletvekili Abdülhamit Gül, AKP Ankara Milletvekili Ahmet İyimaya, AKP Ankara Milletvekili ve eski Meclis Başkanı Cemil Çiçek, Meclis Başkanı İsmail Kahraman, CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Aydın Milletvekili Bülent Tezcan, CHP Balıkesir Milletvekili Namık Kemal Havutça, CHP Muğla Milletvekili Ömer Süha Aldan, MHP Genel Başkan Yardımcısı ve Mersin Milletvekili Oktay Öztürk, MHP Bursa Milletvekili Kadir Koçdemir ve MHP Afyonkarahisar Milletvekili Mehmet Parsak.”

“MİLLETİMİZ BİZLERİ MESELELERİ ÇÖZÜMLEMEMİZ İÇİN GÖREVLENDİRDİ”

Toplantının açılış konuşmasını TBMM Başkanı İsmail Kahraman yaptı. Kahraman, TBMM’nin 26’ncı Yasama Döneminde oluşturdukları sivil anayasa konusunda çalışacak olan komisyonunun ilk toplantısında katılımcıları selamladı.

24’üncü dönemde başlatılan ancak tamamlanamayan yeni ve sivil bir anayasa yapımı sürecine, yeni bir heyecan, şevk ve gayret ile tekrar başladıklarını belirten Kahraman, “Bu çalışmaların hayırlara vesile olmasını ve bir an önce muvaffakiyetle neticelenmesini diliyorum. Milletimizin 1 Kasım 2015 tarihinde yapılan genel seçim ile yetkilendirdiği temsilcileri tarafından Anayasa yapılması anlamına gelen bu çalışmanın, siz değerli komisyon üyelerinin çabaları ile başarıya ulaşacağına inanıyorum. Bilindiği gibi, Başbakanımız Sayın Prof. Dr. Ahmet Davutoğlu’nun siyasi partilerimizin yeni bir Anayasa çalışmasının başlatılması yolundaki yaptığı temaslar sonucunda olumlu yaklaşımlarını göz önüne alarak Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde grubu bulunan siyasi parti genel başkanlarına birer mektup göndermiştim” dedi.

Siyasi parti liderlerine ve komisyonda yer alan üyelere tek tek teşekkür eden Kahraman, “Gayemiz; Türkiye’mizin geleceğini çağdaş, çoğulcu demokrasi esaslarına uygun insan hak ve hürriyetlerine saygılı ve öznesi insan olan, insana hizmet için teşkilatlandırmış kuvvetli, kudretli, üniter yapıda bir hukuk devleti yapılanmasını ortaya koyacak bir sistemi inşa etmek olmalıdır. Milletimiz bizleri meseleleri çözümlememiz için görevlendirdi. Çözüm üretmek ve zorlukların üstesinden gelmek durumundayız. Zayıfların silahı şikayet ve şiddettir. Zorluklar da mecburiyetler gibidir. Var diye kabul ederseniz var olurlar. Zorluklar başarının değerini artıran süslerdir” diye konuştu.

“YA BAŞLAMAMALI, YA DA BİTİRMELİDİR”

Çözümde görev almayanların sorunun bir parçası olacağına işaret eden Kahraman, Latin düşünür Ovidius'tan alıntıladığı sözlerle şöyle devam etti:

“Engelleri aşamayanlar onları aşılmaz görenlerdir. Bir düşünürün dediği gibi; ‘Ya başlamamalı, ya da bitirmelidir.’ Gerçeği, çareleri birlikte arayacağız ve sonuca gitme ümidini hiç ama hiç kaybetmeyeceğiz. Sonuçları değiştirecek olan başlangıçlardır. Bugün başlangıcını yaptığımız yolculuk, inanıyorum ki başarı ile sonuçlanacaktır. Aksi takdirde milletimizin beklentilerini boşa çıkartmış olacağız. Milletimiz engin ruh zenginliğine sahiptir. Hakşinastır, ariftir."

Ancak, içinden aydınlananlar dışına ışık verir. Manevi ve milli değerlere ve ruh köküne sahip milletimiz birçok zorlukları aşmıştır. Türkiye’mizin geleceği parlaktır. Türkiye, tarihi misyonunun yüklediği yükü taşıyacaktır. Büyük mesafeler kat etmiştir ve edecektir.

Mevcut Anayasa imkan vermediği için birçok yasal düzenlemenin yapılamadığını kaydeden Kahraman, “Demokratik bir Anayasanın yapılması diğer kanunlarda gerekli değişikliklerin yapılmasını önünü açacaktır. Türkiye’nin, ithal ve taklit olmayan, günün şartlarına cevap veren, geleceğin büyük Türkiye’sini inşa edecek, yalın, sürekli değişiklik yapılmasını gerektirmeyen, kalıcı nitelikte yeni bir Anayasaya ihtiyacı bulunmaktadır. Anayasamızın uzun vadeli, yol gösterici, efradını cami ağyarını mani nitelikte kısa ve özlü bir temel kanun olması gereklidir diye düşünüyorum. Teferruatlı anayasalar diğer hukuki düzenlemelerin günün şartlarına uygun hale getirilmesini önlemekte, devletin hareket kabiliyetini sınırlamakta, yeni şartlara uyma kabiliyetini ortadan kaldırmakta, gelişmeyi engellemektedir. Sorun çözmesi gerekirken sorun haline gelmektedir” ifadelerini kullandı.

“34 YIL İÇİNDE 17 KEZ DEĞİŞİKLİK YAPILMIŞTIR”

24. Dönem Anayasa Uzlaşma Komisyonu çalışmalarında, yeni Anayasa yapımı için oldukça uzun bir zaman ayrıldığı ve emek sarf edildiğinin görüleceğini kaydeden Kahraman, “Çalışmalar, 19 Ekim 2011 tarihinde başlamış ve 25 ay sürmüştür. Geçmiş anayasalarımıza bakıldığında, 1876 Anayasası iki buçuk ay, 1921 Anayasası 2 ay, 1924 Anayasası 3 ay 10 gün, 1961 Anayasası 4 buçuk ay, 1982 Anayasası ise 8 ay 10 günde hazırlanmıştır. 1876 tarihli Kanun-i Esasi ilk anayasamız olarak 119 maddeden oluşmuş, 7 kez değişikliğe uğramış ve 48 yıl yürürlükte kalmıştır. 1921 Teşkilat-ı Esasiye Kanunu adını taşıyan 1921 Anayasası, 24 maddeden teşekkül etmiş, 2 kez değişikliğe uğramış ve 3 yıl yürürlükte kalmıştır. 1924 Teşkilat-ı Esasiye Kanunumuz 106 maddeden oluşmuş, Meclis kararıyla toplamda 7 kez değişikliğe uğramış ve 36 yıl yürürlükte kalmıştır. 157 maddeden oluşan 1961 Anayasası ise yürürlükte kaldığı 19 yılda 7 kez değişikliğe uğramıştır. 177 maddeden oluşan ve halen yürürlükte olan 1982 Anayasasında da, 34 yıl içinde 17 kez değişiklik yapılmıştır” şeklinde konuştu.

“MENSUBU OLDUKLARI SİYASİ PARTİ İLE OLAN BAĞLILIKLARININ…”

Meclis’in bir bütün olarak tüm Türkiye’nin Meclisi olduğuna vurgu yapan Kahraman, “Milli iradeyi ve milletin egemenliğini temsil etmektedir. Komisyonumuzun sayın üyelerinin, mensubu oldukları siyasi parti ile olan bağlılıklarının komisyon çalışmalarında uzlaşma ortamını zedelemeyeceğine inancım tamdır. Ortak aklı harekete geçirerek ve fikir teatisinde bulunarak Anayasa yapım sürecini başarıyla neticelendireceğimize inanıyorum. Hareket noktamız ve hedefimiz, millet-devlet kaynaşması olmalıdır. Türkiye’nin, toplumsal kutuplaşmayı önleyecek, milletçe birlik ve beraberliğimizi güçlendirecek yeni bir Anayasaya ihtiyacının bulunduğu kesindir. Günümüzün ihtiyaçlarına cevap verecek bir anayasa düzeni köklü bir değişiklikle ve yeni bir anayasanın kabulüyle mümkündür” değerlendirmesinde bulundu.

“SABIR, DİKKAT, EMEK VE İHTİMAM İSTEYEN ZORLU BİR SÜREÇ”

24. Yasama Dönemi’nde yapılan çalışmaların her ne kadar yarım kalsa da komisyonlarına ciddi bir birikimin aktarılmasına vesile olduğunu kaydeden Kahraman, “Komisyon çalışmalarını TBMM Başkanı sıfatıyla Sayın Cemil Çiçek yürütmüştür. Bu çalışmalar, 2013 yılı sonlarında, bir taslak metin üzerinde mutabakat sağlanamadan nihayete ermiştir. 172 maddeden oluşması planlanan taslağın 60 maddesinde uzlaşma sağlanmış, sonrasında görüşmeler tıkanmış ve sonuç alınamamıştır” dedi.

24. Dönem Anayasa çalışmalarına, kurum, kuruluş ve STK’lardan yapılan katkıları anlatan Kahraman, hem o dönem komisyonda bulunan milletvekillerine hem de katılımda bulunan diğer kurumlara teşekkür etti.

Bugünden itibaren çalışmalarına başlayacak olan komisyonun, önceki çalışmalardan yararlanarak yeni bir başlangıç yapacağını aktaran Kahraman, “Bu çalışmaların bir mutabakat ile sonuçlanacağını ümit ediyorum. Böylece, 26. Yasama Dönemi siyasi tarihimizde müstesna bir yere sahip olacaktır. 24. Yasama Döneminde kurulan Anayasa Uzlaşma Komisyonunun yaptığı çalışmalar ile mevcut komisyonun çalışmalarının rahatça takip edilmesi ve sağlayacağı kolaylıklar açısından kurulan komisyonumuzun Anayasa Mutabakat Komisyonu olarak adlandırılmasının daha doğru olacağı düşüncesindeyim. Komisyon çalışmaları hakkında kamuoyunun bilgilendirilmesinde ve çalışmaların desteklenmesi yönünde siz basın mensuplarımızın çok büyük katkı sağlayacağına inanıyorum. Tabiatıyla, yeni bir Anayasa yapımı süreci kolay bir süreç değildir. Sabır, dikkat, emek ve ihtimam isteyen zorlu bir süreçtir” diye konuştu.

“ÜMİT EDERİM Kİ TÜM MİLLETVEKİLLERİNİN ORTAK İMZASIYLA...”

Özetlemek gerekirse; Anayasa hususundaki kanun tekliflerinin milletvekili tamsayısının en az üçte birinin yani 184 milletvekilinin imzasıyla TBMM Başkanlığına sunulacağını anımsatan Kahraman, “Meclis üye tamsayısının üçte iki çoğunluğu olan 367 ve daha fazla bir oyla kabul edilen Anayasa değişikliğine ilişkin kanunun tümü veya gerekli görülen maddeleri, Cumhurbaşkanı tarafından halkoyuna sunulabilir. Halkoylamasına sunulmayan Anayasa değişikliğine ilişkin Kanun veya ilgili maddeler Resmi Gazete’de yayımlanır. Halkoyuna sunulan Anayasa değişikliklerine ilişkin kanunların yürürlüğe girmesi için, halkoylamasında kullanılan geçerli oyların yarısından çoğunun kabul oyu şeklinde olması gerekir. Türkiye Büyük Millet Meclisi, Anayasa değişikliklerine ilişkin kanunların kabulü sırasında, bu Kanunun halkoylamasına sunulması halinde, Anayasanın değiştirilen hükümlerinden hangilerinin birlikte, hangilerinin ayrı ayrı oylanacağını da karara bağlar. Komisyonumuzun yapacağı çalışmalar sonunda hazırlayacağı taslak metin, ümit ederim ki tüm siyasi partilerimizden milletvekillerinin ortak imzasıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne sunulur” diye konuştu.

“1982 ANAYASASI YAMALI BOHÇAYA DÖNMÜŞTÜR”

Hazırlayacakları Anayasanın millet ve devlet kaynaşmasını sağlayan bir temele oturtulması ve 78 milyonu kucaklaması gerektiğini belirten Kahraman, “12 Eylül yönetiminin, 1982 Anayasası’yla Türkiye’ye bıraktığı otoriter mirasın, kısmi değişikliklerle devam ettiği aşikardır. Geçmişte yapılan değişiklikler, bu Anayasanın restore edilerek demokrasinin evrensel standartlarına ulaşılamayacağını göstermiştir. Bütün toplumsal ve siyasal kesimlerin bu konuda genel bir mutabakat içinde oldukları görülmektedir. 1982 Anayasası yamalı bohçaya dönmüştür. 34 yılda 17 kere değişmiştir. 113 maddesi, yani yüzde 63’ü değiştirilmiş durumdadır. Günümüze cevap vermekten, Türkiye’yi geleceğe taşıma yeterliliğinden uzak olduğu ortadadır. Milletimizi temsilinde yüzde 97’nin üzerinde bir orana sahip bulunan Meclisimizin yeni bir Anayasa yapmaya; darbe yönetimlerinden daha fazla hak sahibi olduğu elbette şüphesizdir” değerlendirmesinde bulundu.

“MİLLETİMİZİN BİZDEN BEKLENTİSİ GÖRÜŞ VE FİKİR TEATİSİNDE BULUNMAMIZ”

Meclis’te bulunan siyasi partilerin seçim beyannamelerinde mevcut Anayasayı değiştirmeyi vaad ettiğini anımsatan Kahraman, “Bu vaatlerin gereği yerine getirilmelidir. Gayemiz, toplumun hiçbir kesiminin dışlanmadığı, her kesimi kapsayan ve zihinlerde meşruluğu şüpheli olmayan bir temel kanun yapmaktır. Önceki çalışmada olduğu gibi, yeni ve sivil bir Anayasanın toplumun ortak beklentisi olduğunu dikkate alacağız ve çalışmalar boyunca bu beklentinin boşa çıkarılmaması gayreti içinde olacağız. Çalışmalarda gözetilmesi gereken hedef, bütünüyle kendi siyasi düşüncesine yakın bir Anayasanın kabul edilmesini sağlama refleksini sergileme olmamalıdır; farklı fikirleri, evrensel ilke ve değerlerle uyum içinde olacak şekilde yorumlayıp, ortak bir noktada birleştirmek olmalıdır. Komisyon çalışmalarındaki mutabakat, toplumsal uzlaşma zeminini besleyecektir. Milletimizin bizden beklentisi görüş ve fikir teatisinde bulunmamız, ülkemizin barış, mutluluğu ve güvenliği için el ele vermemizdir” diye konuştu.

“GELECEĞİN TÜRKİYE’SİNİ ŞEKİLLENDİRMENİN YOL HARİTASI”

Meclis Başkanlığının çalışmaların yakından takip edilebilmesi için yeni anayasa internet sayfasını aktif hale getirdiklerini belirten Kahraman, böylece komisyonun çalışmalarının yanı sıra anayasa konusunda bütün bilgi ve belgeleri toplu olarak kullanıma sunacaklarının altını çizdi.

Sorumluluğu yüksek bir görevin üstesinden geleceklerine, milletvekillerinin ve bütün katkı sunanların büyük bir işi başarmanın mutluluğunu yaşayacaklarına gönülden inandığını belirten Kahraman, “Geleceğin Türkiye’sini şekillendirmenin yol haritası olacak yeni sivil Anayasayı yapacağınıza olan inancımı yenileyerek, hepinize çok teşekkür ediyor başarılar diliyorum” diye konuştu.

ÇARŞAMBA GÜNÜ YENİDEN TOPLANACAK

Anayasa Mutabakat Komisyonu bugün ilk toplantısını bitirdi. İlk toplantı yemekli geçerken, çalışma takvimini ise haftaya Çarşamba günü yapılacağı belirtildi.

Anka