• Mevsimin Bir Numaralı Hastalığı Grip… Peki Grip Olmamak İçin Ne Yapmalıyız?

    28 Ocak 2015 - 11:54
    Mevsimin Bir Numaralı Hastalığı Grip… Peki Grip Olmamak İçin Ne Yapmalıyız?

    GRİP NEDİR?

    Grip, Influenza adı verilen bir virüs tarafından oluşturulan, ani olarak 39°C üzerinde ateş, şiddetli kas ve eklem ağrıları, halsizlik, bitkinlik, titreme, baş ağrısı ve kuru öksürük gibi belirtilerle başlayan bir enfeksiyon hastalığıdır.

    Özellikle çocuklarda, yaşlılarda ve kalp hastalığı akciğer hastalığı, böbrek hastalığı, şeker hastalığı gibi kronik hastalığı olan kişilerde çok daha ağır seyretmekte ve ölüme kadar varılabilen ciddi sonuçlara yol açmaktadır. Bu kadar ciddi tablolar yol açan grip, halk arasında çok sık olarak soğuk algınlığı ile karşılaştırılmaktadır.

    Soğuk algınlığı, ateş yükselmeden, hafif kırgınlık, burun akıntısı, hapşırma gibi belirtiler ile kendini gösteren, halsizliğe yol açmadığı için yatak istirahatı gerektirmeyen bir hastalıktır ve grip ile kesinlikle karşılaştırılmamalıdır.
    GRİP NASIL BULAŞIR?

    Gribe yol açan Influenza virüsü çok kolay ve hızlı bulaşır. Başlıca bulaşma yoları, öksürük ve hapşırık ile etrafa saçılan damlacıkların hava yolu ile bulaşması, hasta kişiler ile direkt temas edilmesi ve hasta kişilerin ağız-burun akıntıları ile temas etmiş eşyalar ile bulaşmadır.

    Özellikle kış aylarında, kronik hastalıkları olanların alerjik gribe karşı korunmaları, düzenli bir yaşam sürmeleri ve doğru beslenmeleri son derece önemlidir.

    Grip olmamak için önleyici 10 tedbir 1

    Bağışıklık sistemimizin zayıflamasıyla hastalık mikrobuna karşı savaşamaz hale geliriz. Öncelikle yapılması gereken, sağlam ve dirençli bir bağışıklık sistemi oluşturmak. Bunu da düzenli ve doğru beslenme, uyku ve düzenli egzersizle yapmak mümkün. Özellikle sigara kullanan kişilerin gribe yakalanma oranları daha yüksektir. Bu sebeple bol C vitamini almaları gerekmektedir.

    -Turunçgiller; C vitamini kaynağıdır.

    -Nar; C vitamini, demir ve potasyum açısından zengindir. Bağışıklık sistemini güçlendirir.

    -Elma; B3 ve E vitamini, potasyum ve bol miktarda pektin içerir. Bağışıklık sistemini güçlendirir.

    -Üzüm; A ve C vitamini, mineraller ve potasyum içerir. Vücuda direnç sağlar.

    -Sarımsak; içeriğindeki sülfür sayesinde virüs öldürme özelliği bulunmakta ve grip olma riskini azaltmaktadır.

    -Soğan; doğal antibiyotiktir. içeriğinde bulunan quercetin maddesi sayesinde bağışıklık sistemini güçlendirir.

    -Kırmızı biber; portakala göre iki kat daha fazla C vitamini içerir. C vitamini grip etkisini %80 azaltmaktadır.

    -Ispanak ve lahana gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler bağışıklık sistemini gribe karşı güçlendirir ve D vitamini açısından oldukça zengindir.

    -Mantar; içeriğindeki beta-glucan maddesi gribe karşı koruyucudur.

    -Domates; C ve E vitaminleri ve potasyumle beraber antioksidan olan likopen sayesinde -vücudu grip ve nezleye karşı korur.

    -Ayrıca; patates, badem, ceviz, yeşil çay, zencefil ve yulaf gribe karşı koruyan ve bağışıklık sistemimizi güçlendiren bitkiler arasındadır.

    GRİPTEN KURTULMANIN YOLLARI

    İlaç tedavisinin yanında hastanın dikkat edeceği ve uygulayacağı basit birkaç püf nokta tedavide daha hızlı sonuç alınmasını ve hastalığın daha acısız atlatılmasını sağlayabilir.

    Burnun düzenli olarak temizlenmesi ve salgıların yutulmaması önemlidir.

    Bol ve sıcak sıvı tüketilmesi boğazın yumuşamasını sağlar ve yüksek ateş sebebiyle oluşacak tansiyon düzensizliklerini ve sıvı kaybını önler.

    Tahriş olmuş burun deliklerine ferahlatıcı merhemler sürmek hem tahrişi önler hem de solunum rahatlamasını sağlar;

    Gece normalden daha yüksek yastıkta yatmak solunum yollarının açık kalmasını ve daha rahat bir gece geçirmenizi sağlar.

    Son yıllarda yapılan araştırmalarda, grip ve nezle gibi hastalıklarda, hastalığa yakalandıktan sonra aşırı miktarda c vitamini tüketiminin bilinenin aksine hastalığın iyileşmesinde etkili olmadığı anlaşılmış, hatta ishale sebep olabildiği görülmüştür. Son 50 yılda yapılan 40’tan fazla araştırmada gribe yakalandıktan sonra alınan C vitamininin hastalığın süresini kısaltmadığı, belirtilerde kayda değer iyileşme sağlamadığı görülmüştür.

    GRİP AŞISI

    grip aşısı, grip aşısı kullanımıGripten korunmanın en iyi yolu olan grip aşısı, son derece güvenli ve yan etkileri çok az olan bir aşıdır. Diğer aşılarla eşzamanlı olarak kullanılabilir. Grip aşısı ile hastalık yapıcı virüsün zararsız ve zayıflatılmış kısımları insan vücuduna verilir ve vücudun gerçek virüsle karşılaşmadan önce bağışıklık oluşturması sağlanır.

     

    KİMLER GRİP AŞISI OLMALI

    Sağlık otoriteleri, aşağıdaki grupta yer alan kişilerin her yıl aşı olmalarını önermektedir:

    • 65 yaşından büyük kişiler,
    • Şeker hastaları (diyabet),
    • Astım hastaları,
    • Kronik akciğer hastaları (Bronşit vb.),
    • Kronik kalp ve damar sistemi hastaları (koroner arter hastaları),
    • Bağışıklık sistemi baskılanmış kişiler (kronik kan hastalığı – hemoglobinopatiolanlar, kanser hastaları, immunsupresif kullananlar),
    • Huzurevi, bakımevi vb ortamlarda yaşayanlar.

    KİMLER GRİP AŞISI OLMAMALI

    Aşağıdaki gruplarda yer alan kişilerin grip aşısı olmaları güvenli değildir:

    • 6 aydan küçük bebekler
    • Yumurtaya karşı anaflaktik tarzda alerjisi olanlar (yumurta yediğinde alerjik şoka girenler).
    • Hamileliğin ilk 3 ayı içinde olan bayanlar (ancak doktor tarafından kesin gerekli olduğu tespit edilirse grip aşısı olabilirler)